Bezpieczeństwo poruszania się po drogach publicznych, korzystania z pojazdów mechanicznych zależy od dobrego stanu pojazdu. Jednym z elementów wpływających na bezpieczeństwo jazdy jest poprawne wyważenie kół. Niedopatrzenia w tej kwestii mogą mieć wiele nieprzyjemnych skutków, mogą grozić utratą zdrowia, problemami z prawem, a nawet w skrajnym przypadku utratą życia. Dziś podpowiemy wam, jak odbywa się proces wyważania kół, w jakim celu stosuje się w autach systemy odważników?

Jak poznać, że auto ma źle wyważone koła?

Na pierwszy rzut oka nie da się stwierdzić, że auto jest źle wyważone. Wyważenie kół w pojeździe polega na równomiernym rozłożeniu masy felgi i opony w taki sposób, aby masa koła na oś pojazdu po zamontowaniu została rozłożona wokół środka obrotu. Nieprawidłowe wyważenie kół może być spowodowane:

  • złą jakością opon i felg (błędami produkcyjnymi),

  • złym ułożeniem względem siebie opony i felgi,

  • niewyrównoważeniu bębnów lub tarcz hamulcowych,

  • zużyciem opony (np. poprzez niesymetryczne starcie bieżnika),

  • zużycie amortyzatora lub felgi (np. wskutek najechania na krawężnik).

O tym, że auto jest źle wyważone, świadczyć mogą takie obserwowane zachowania w pojeździe jak:

  • szybsze zużycie się amortyzatorów, łożysk, drążków kierowniczych i opon,

  • pogorszona kierowalność pojazdu oraz wydłużona droga hamowania,

  • słabsza przyczepność,

  • obniżony komfort jazdy,

  • drganie całego nadwozia oraz wrażenie zarzucania tyłu pojazdu przy ostrych zakrętach (niewyważenie tylnych kół),

  • drganie kierownicy (niewyważenie przednich kół),

  • nietypowe zużycie bieżnika,

  • charakterystyczny szum.

Jak prawidłowo wyważyć samochód?

Przede wszystkim trzeba mieć świadomość, że nie da się poprawnie wyważyć auta u siebie w przydomowym warsztacie. Potrzebna jest do tego celu specjalna maszyna do wyważania kół. W Warszawie jest kilka sprawdzonych miejsc, które zaopatrują się u nas w klucze i inne elementy eksploatacyjne do warsztatów, które możemy śmiało polecić. Wracając jednak do samego wyważania kół, to ma ono na celu określić miejsca, gdzie zamontować należy ciężarek równoważący (odważnik). Umieszczenie specjalnych ciężarków sprawia, że masa koła zostaje równomiernie rozłożona wokół osi. Miejsce umieszczenia ciężarka ściśle wskazuje dany model wyważarki, który dzieli obwód koła na określoną liczbę miejsc, np. co 0,7 stopni, co sprawia osiągnięcie stanu równowagi, przy odpowiednim rozmieszczeniu ciężarków staje się prostsze. Rozmieszczenie i wagę ciężarków ustala się zawsze na wspomnianej wyważarce specjalistycznej. Ważne jest, aby czynność tę powtarzać co 10 000 km, a nie jak się zwykło mówić 2 razy w roku podczas zmiany opon z zimowych na letnie, i odwrotnie. Nawet niewielkie kilkugramowe niewyważenie, w trakcie jazdy, wskutek działania siły odśrodkowej zmienia się w niedowagę rzędu kilku kilogramów, co odbija się, chociażby na stanie bieżnika, po stronie niewyważonej auta, szybszego zużycia opon, zawieszenia, układu kierowniczego i łożysk.

Ciężarki i ich rola w wyważaniu kół